A teherbíró felület előfeltétele a megfelelő alapozás. Az ideális persze egy már magától összetömörödött, vízáteresztő anyagból álló alap lenne. Ilyen azonban ritkán fordul elő, ezért magunknak kell kialakítanunk a fogadóréteget. Először a humuszos termőréteget kell eltávolítanunk, mert a fagy következtében megduzzadna, és mindig felemelné a kőburkolatot, s így néhány év alatt egyenetlenné válhatna az egész felület. A teherhordó réteg kocsibehajtóknál ne legyen vékonyabb 40 cm-nél. Töltőanyagnak megfelelő a zúzott kő vagy a kavics. A kulékavics drágább, mint a bányakavics, de a fagyhatás kivédésére ez a megfelelő. A réteget alaposan össze kell tömöríteni. Ezt a műveletet legegyszerűbben lapvibrátorral végezhetjük, de a kézi döngölő is jó.
1. Az alapozóréteg felett kizárólag zúzott követ alkalmazzunk kiegyenlítő rétegként. A zúzott kő különböző szemcseméretekben kapható. A kavicsrétegek alapos locsolása segíti a tömörödést: a nagyobb kavicsok közül a víz a finomabb, homokos részeket a mélyebben fekvő rétegekbe mossa.
|
|
2. Az ágyazathoz a 4/8 mm-es (azaz 4-8 mm-es szemcseméretű) zúzottkő a jó. Az összekapaszkodó, éles szemcsék miatt a kiegyenlítő réteg nem ülepedik és azonnal járható felületet ad. Kerüljük homok alkalmazását. A gömbölyű szemcsék terhelés (pl. az autó tömege) hatására elmozdulhatnak, instabillá téve a kövek felfekvését. | |
3. A kövek változó élhosszúságúak. A kockakő burkolat készítésénél nem kell a kiegyenlítő réteget simára lehúzni, mint a beton térköveknél, mert a szabálytalan forma és méret miatt úgyis minden kő alatt külön el kell igazítanunk a zúzottkő ágyazatot. A zúzott követ tehát szórjuk a felületre és durván rendezzük el gereblyével.
|
|
4. Ha lejtőt kívánunk burkolni, akkor mindig emelkedőnek felfelé haladjunk. A fektetési irány tehát a magasabban fekvő pont felé mutasson. A zúzottkő réteget is ennek megfelelően kell kialakítanunk. Fektetésnél minden kő az alatta elhelyezkedőnek támaszkodik majd, így a fugák a lehető legkisebbre tömörödnek.
|
|
5. A magasság kijelölésére minden oldalon feszítsünk ki zsinórokat, így jelölhetjük ki az irányt és a széleket is. A kitűzőzsinórokat annyira feszítsük meg, hogy ne lógjanak. Mindenképpen ellenőrizzük rendszeresen, hogy a zsinórok szabadon vannak-e és nem nyomja-e le őket egy kődarab. | |
6. Amennyiben jobbkezesek vagyunk, a munkához a köveket halmozzuk a bal oldalunkra. A fektetést ugyanis hátrafelé haladva végezzük. A folyamatos munkához meg kell szoknunk, hogy a kalapács mindig a jobb kezünkben maradjon és a követ csak a bal kezünkkel igazítsuk. | |
7. A sokféle fektetési mintából itt íves minta, ún. kétsoros átkötés készül: ehhez a felületet két egyforma széles sávra osztjuk, két negyed körívet készítve, amelyek középről, egy átlósan álló kockakő két merőleges oldaláról indulnak. Az ívek szélessége 50-70 cm közötti. Ezekkel a méretekkel 1-1,4 m széles utat kapunk. | |
8. Fektetésnél rendezgessük el a zúzott követ a kockakő alatt a kalapács hosszú oldalával, majd helyezzük el a kockakövet és kocogtassuk a helyére. Az újonnan lerakott darabnak síkban és kötésben kell lennie a többivel. A beállításnál segíthet egy faléc. Rakjuk a köveket olyan szorosan, ahogy csak tudjuk. | |
9. A kövek mérete a fektetési irányban, a szélek felé növekedjen. Ezen kívül van még egy fontos szabály: az út vagy autóbeálló minden szélén képezzünk „futósávot”, amely azonos méretű kövek egyszerű sorozata. A szélső sor mutatós és segít az ívek külső lezárásában. | |
10. Az íves sorokban a kövek fugái az ívek teteje felé kissé szétnyílnak. Kezdőknek érdemes a középen elhelyezett háromszögből indítani két kívánt görbületű ívet sablonként, és a hiányzó szegmenseket utólag kitölteni. A további sorokat pedig már a sablonívhez igazíthatják. | |
11. Következik a munka semmiképpen sem elhanyagolható szakasza: a kövek közötti réseket először nem homokkal, hanem zúzott kővel kell kitöltenünk. Az apró kövek jól beékelődnek a kockakövek közé és biztos tartást adnak az egyes daraboknak. | |
12. A köveket végül lapvibrátorral döngöljük le. Dolgozzunk keresztirányú sávokban. Többszöri célzott döngöléssel eltüntethetjük az egyenetlenségeket. Végül töltsük fel a fugákat homokkal. Az első napokban az egész felületet beboríthatjuk egy vékony réteggel, s azt rendszeresen átsöprögetve utántölthetjük a réseket. |
Havonta megjelenő lakásfelújítással, átalakítással, építkezéssel, kertrendezéssel valamint számos egyedi barkács- és javítási ötlettel, tanáccsal szolgáló színes magazin.