A szakemberek szerint havonta egyszer érdemes megmozgatni a szelepeket, és évente karbantartani ? a szelep típusától függően ? kontakt spray-vel befújni vagy bezsírozni, a tömítéseket újra cserélni. Azért is érdemes a szelepekre odafigyelni, mert ha fűtési idényben hibásodik meg, lyukad ki a fűtőtest és cserélni kell, ha a szelepek jól működnek, akkor elég azokat elzárni, és nem kell az egész rendszert vízteleníteni. Ez sajnos nem így szokott történni.
A két legelterjedtebb fűtőtestszelep ? termosztát és a kézi szabályozású szelep ? karbantartását mutatjuk be. A takarékos hőfelhasználás miatt ma már minden fűtőtestszelepet érdemes hőfokszabályozós szelepre cserélni. Az évente egyszeri karbantartást ? amikor a szelep belső részét kivéve spray-vel befújjuk, vagy bezsírozzuk ? csak a rendszer víztelenítése után lehet elvégezni. A fűtőtestszerelvények karbantartásánál ? valamennyi fűtési rendszernél ? két dolgot kell ellenőrizni: a fűtőtestszelepet magát és a visszatérő vezetéknél található visszatérő, más néven torlószelepet.
A visszatérő vagy torlószelep ellenőrzése
A szelepet takaró fedél leszerelése után válasszuk ki a megfelelő méretű imbuszkulcsot, ami általában 8 vagy 10 mm-es. Az imbuszkulccsal maximum 3-4 ? nyitó mozdulatot tegyünk balra, majd jobbra csavarva zárjuk el. Ha a szennyeződések miatt nem mozdul, ne erőltessük, hanem fújjuk be kontakt spray-vel. Ezzel eltávolítható a vízkő és a rozsda, ha nem túl nagy a lerakódás. Majd ismét egy nyitó és egy záró mozdulattal ellenőrizzük a torló mozgathatóságát. Vigyázzunk, mert egyes típusoknál a torlószelepek teljesen kicsavarhatók, ezért 3?4 menetnél több nyitó csavarást ne végezzünk. Ezt a műveletet többször is megismételhetjük. Ha szemmel láthatólag nagy a lerakódás és a többszöri lefújás sem segít, akkor elkerülhetetlen a csere, amit jobb, ha szakemberre bízunk.
1. A fűtőtest alsó részén található visszatérő vagy torlószelep ellenőrzéséhez először is szereljük le a szelepet takaró fedelet.
2. Ez után 8 vagy 10 mm-es imbuszkulccsal maximum 3-4 nyitómozdulatot tegyünk balra, majd jobbra csavarva zárjuk el.
A szelepek karbantartása
A termosztát, illetve a kézi szabályozású fűtőtestszelepek karbantartása során hasonló műveleteket kell elvégezni. Az előbbieknél a temosztátfej nem szedhethető szét, a kézikerék, vagy ahogy ezeknél a típusoknál hívják a memóritárcsa eltávolításánál legyünk óvatosak.
Mindkét szelepnél először a műanyag kézikereket ? (termosztatikus szelepeknél ezt memóriatárcsának nevezik) ? kell eltávolítani. A kézikereket a műanyag rész alatti hollandi meglazításával távolíthatjuk el, amit villáskulccsal vagy vízpumpafogóval (közismert nevén kacsafogóval) ? a szorítópofák közé rongyot, vagy kartoncsíkot illesztve ? megfogunk, meglazítunk és kézzel kihajtjuk.
Ekkor válik láthatóvá a szelep felső része, középen a tüskével. A leggyakoribb hiba, hogy ez a tüske a vízkőtől vagy más szennyeződéstől "beragad". Azt kell ellenőrizni, hogy ez a tüske mozog-e, amit az ujjunkkal egy erősebb nyomással, vagy egy kisebb kalapácsütéssel próbálhatunk ki. A nyomás vagy ütés után a tüskének vissza kell ugrania az eredeti állásába. A karbantartáshoz villáskulccsal meglazítjuk a szelepbetétet, majd kihajtva kiemeljük.
A kézi szabályozású szelepeknél vizsgáljuk meg a szeleptányér tömítését, ha sérült, akkor cseréljük. A termosztát szabályozású szelepek fémes (kónuszos) zárásúak.
A szeleptestbe belenézve látható kis peremet a szelepülést szelepülésmaróval vagy más néven fészekmaróval tisztíthatjuk meg. A marót csavarjuk a szeleptestbe, a szárára szerelt megfelelő méretű marótárcsa forgatásával munkáljuk egyenesre a szelepülés záró peremét. Ezzel a rárakódott vízkő eltávolítása mellett a kopást is korrigáljuk. A szeleptányért háztartási dörzsivel megtisztítjuk. Vigyázzunk, hogy a szeleptányérra ne kerüljön gépzsír, olaj.
A termosztatikus szelepnél a szelepbetétet és a szelepházat is fújjuk be kontakt-spray-vel, ami hatásosan eltávolítja a szennyeződéseket és kenést is biztosít, így lassítja a súrlódó felületek kopását, megakadályozza beragadást, megelőzi a korróziót. A kézi szabályozású szelepeknél szedjük szét a szelepbetétet, toljuk ki a szeleptengelyt, kenjünk az orsóházba is gépzsírt és a tengelyt is zsírozzuk be. Ezzel is csökkenthető a kopás.
A kiszedett szelepbetétet balra, a megakadásig elfordítva, vagyis nyitott állásban visszacsavarjuk. Ha nem teljesen nyitott állásban próbálkozunk a visszaszereléssel, könnyen deformálódhat.
A szelepek karbantartása után célszerű a rendszert mielőbb feltölteni, hogy a lehető legkevesebb ideig legyen benne levegő, ami miatt a korrodálási folyamat elkezdődhet.
1. A kézikereket a műanyag rész alatti hollandi meglazításával távolíthatjuk el, amit villáskulccsal vagy vízpumpafogóval meglazítunk és kézzel kihajtjuk.
2. Középen látható a tüske, amelynek mozgását az ujjunkkal egy erősebb nyomással, vagy egy kisebb kalapácsütéssel ellenőrizhetünk.
3. A karbantartáshoz villáskulccsal vagy vízpumpafogóval meglazítjuk a szelepbetétet, majd kihajtva kiemeljük.
4. A szelepülést szelepülésmaróval tisztíthatjuk meg. Képünkön a szemléltetés érdekében egy teljesen kiszerelt szelep látható.
5. A szeleptányért háztartási dörzsivel megtisztítjuk. Vigyázzunk, hogy a szeleptányérra ne kerüljön gépzsír, olaj.
6. A kézi szabályozású szelepeknél toljuk ki a szeleptengelyt, visszahelyezése előtt az orsóházat és a tengelyt is kenjünk be gépzsírral.
7. A termosztatikus szelepnél a szelepbetétet és a szelepházat a szennyeződések eltávolítására és a kenés biztosítására fújjuk be kontakt-spray-vel.
Havonta megjelenő lakásfelújítással, átalakítással, építkezéssel, kertrendezéssel valamint számos egyedi barkács- és javítási ötlettel, tanáccsal szolgáló színes magazin.